kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰

 ناله‌های فرمانده نیروی هوایی اسرائیل از بلایی که اعتصاب‌ها بر سرش آورده‌اند

 
 
سرويس خارجي-
همزمان با اوج‌گيري اختلاف ميان سياستمداران و فرماندهان نظامي، فرمانده ارشد نيروي هوايي ارتش رژيم صهيونيستي در سخناني هشدارآميز گفته است كه اعتصاب‌ها چنان ضربه‌اي به نيروي هوايي ارتش وارد كرده كه این تشکیلات به حالت قبل از اعتراضات برنخواهد گشت. گزارش‌ها حتي نشان مي‌دهد كه بحراني كه ارتش رژيم صهيونيستي با آن رو‌به‌رو شده، بسيار عميق‌تر از تصور فعلي مقامات سياسي تل‌آويو است و ارتش ابعاد اين بحران را پنهان مي‌كند.
صهيونيست‌ها همواره روي نيروي هوايي خود بسيار حساب باز مي‌كنند. آنها جمله معروفي در ستايش نيروي هوايي ارتش دارند كه مي گويند: «بدون نيروي هوايي، اسرائيل وجود نخواهد داشت.» حتي ده‌ها سال است که صهيونيست‌ها گاهي به شوخي به خود می‌گویند نيروي هوايي مالک تل‌آويو است. اما از زمانی كه اعتراض‌ها علیه طرح بحث‌برانگیز نتانياهو براي بازنگری قوانين قضایی آغاز شد، درک از ارتش در ميان صهيونيست‌ها به شدت تغییر کرد. واحدهای ارتش که زمانی به عنوان قهرمانان توسط سياستمداران صهيونيستي مورد ستايش واقع مي‌شدند، اکنون توسط حامیان بنیامین نتانیاهو و مقامات ائتلاف حاکم مورد توهین و تحقير قرار می‌گیرند. برخي سياستمداران تندرو، ارتشي‌ها و بويژه افسران نيروي هوايي را به خيانت متهم مي‌كنند و در مقابل برخي از افسران ارتش و نيروي هوايي به‌دنبال جدايي كامل از كار در ارتش هستند. «لیلی گلیلی»، روزنامه‌نگار اسرائیلی كه قبلاً با روزنامه ‌هاآرتص کار می‌کرد، در يادداشتي كه در ميدل ايست آي منتشر شده، درباره جايگاه ارتش در نظام صهيونيستي معتقد است كه از نظر تاریخی، ارتش و بخش‌های مختلف آن، جایگاه والايي در جامعه داشتند و ارتش به عنوان یکی از مورد اعتمادترین نهادهای دولتی در نظر گرفته می‌شد. حتي نظاميان چنان مورد توجه قرار می‌گرفتند که رهبران سياسي جان سربازان را ارزشمندتر از جان غیرنظامیان می‌دانستند و از آنها به شدت محافظت می‌کردند. با اين‌حال اقدامات و طرح نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي به شكاف ميان نظاميان و سياستمداران منجر شد و آنها رودرروي هم قرار دارند. اعتراضي که با 37 خلبان نيروي هوايي شروع شد، مسیر و حال و هوای اعتراضات را تغییر داد و اکنون به هزاران نفر رسيده است. حتي نیروهای ذخیره ديگر واحدهاي نظامي از جمله واحد 8200 كه یک واحد اطلاعاتی رژيم اسرائیل است، از افسران نيروي هوايي الگو گرفتند و از همكاري با ارتش كناره‌گيري كردند. اين در حالي است كه در تاریخ كوتاه رژيم صهيونيستي، هرگز ارتش در فرآیند سیاسی مداخله نکرده بود و هرگز نیروی هوایی پیشتاز جنبش اعتراضي نبوده است، اما اكنون فرماندهان نظامي بويژه در ميان نيروي هوايي پيشتاز يك جنبش اعتراضي ضد نتانياهو هستند. آنها فرياد سرنگوني نتانياهو را در اعتراضات سر مي‌دهند و بسياري از آنها نيز به صورت اعتراضي دست از كار كشيده‌اند. اين وضعيت باعث شده تا «تومار بار»، فرمانده نیروی هوایی ارتش در دیدار با افسران ذخیره نیروی هوایی رژیم صهيونيستي از آسیب به کارایی نیروی هوایی سخن بگويد و هشدار دهد كه اين آسيب‌ها به‌دليل شكاف در ميان نظاميان و سياستمداران عمیق‌تر شده است. براساس گزارش رسانه عبري زبان آي24، اين فرمانده ارشد ارتش با ابراز تاسف از وضعيت بحراني فعلي در ميان نظاميان نيروي هوايي گفته است كه اعتصاب‌ها چنان ضربه‌اي به نيروي هوايي ارتش وارد كرده كه این تشکیلات به حالت قبل از اعتراضات برنخواهد گشت. «اور هیلر»، تحلیلگر مسائل نظامی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نيز در مورد سخنان تومار بار در میان خلبانان ذخیره به مانند تومار بار گفت كه حتی اگر همه چیز به حالت طبیعی خود برگردد، نیروی هوایی به حالت قبل خود باز نخواهد گشت. او گفت كه هشدارهاي ژنرال بار بسیار نگران‌کننده است، زیرا نشان می‌دهد که یک مسئله بسیار عمیقی نه در نیروی هوایی بلکه در کل ارتش اتفاق افتاده است. اين كارشناس نظامي افزود كه ارتش شاهد خساراتی است که به طور پیوسته در حال افزایش است. هیلر گفت: «با گذشت زمان آسیب به نیروی هوایی در همه بخش‌ها عمیق‌تر نمايان خواهد شد.»
بحران بسيار عميق است
گزارش‌ها حتي نشان مي‌دهد كه بحراني كه ارتش رژيم صهيونيستي با آن رو‌به‌رو شده، بسيار عميق‌تر از تصور فعلي مقامات سياسي تل‌آويو است. بسیاری از تأثیرات این بحران هنوز از دید عموم شهروندان پنهان است و آن گونه كه ‌هاآرتص در گزارشي گفته است، ارتش اعلام كرده که آماري در مورد تعداد نیروهای ذخیره‌ای که به صورت اعتراضي دست از همكاري كشيده‌اند، ندارد. شايد ارتش نمی‌خواهد اطلاعات حیاتی نيروهاي خود را در اختیار دشمنانش قرار دهد، اما دلایل دیگری نیز براي اين پنهان‌كاري وجود دارد، از جمله ترس از تحقیر روحیه ساير نظاميان. در واقع فرماندهي ارتش رژيم صهيونيستي به‌دليل ترس و نگراني از فروپاشي دروني و جدايي ساير نظاميان، آماري از افسران ذخيره كه استعفا داده‌اند، منتشر نمي‌كند تا اوضاع از آنچه هست بدتر نشود.
دعوای جدید صهیونیست ها
از سوي ديگر، درحالی که اعتراضات گسترده به اصلاح قانون قضایی پیشنهادی نتانیاهو در سرزمین‌اشغالی وارد هفته سی و دوم خود شده، موضوع تصویب قانون معافیت خدمت وظیفه حریدی‌ها به مشکل جدیدی برای سران تل‌آویو منجر شده، به حدی که وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی نسبت به پیامدهای تصویب آن هشدار داده است. براساس گزارش كان، «بنی گانتس»، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی اعلام کرده که پیش‌نویس قانون خدمت وظیفه که ائتلاف حاکمیتی درصدد تصویب آن است، تل‌آويو را به درگیری‌های خطرناک خواهد کشاند و تاثیرات منفی بر ارتش و تمام جامعه صهیونیستی خواهد گذاشت. بنی گانتس خاطرنشان کرده که پیشبرد پیش‌نویس قانون خدمت وظیفه همزمان با تغییرات قضایی امکان‌پذیر نیست و ائتلاف حاکم می‌داند که صهیونیست‌ها چقدر مخالف این طرح هستند. در مقابل، جریان دینی- صهیونیستی «حریدی» اخیرا به نخست‌وزیر رژيم اسرائیل هشدار داده که عدم تصویب قانون خدمت وظیفه در کنست (پارلمان) که تندروها را از انجام خدمت وظیفه معاف می‌کند، منجر به انحلال کابینه صهیونیستی خواهد شد. احزاب تندرو صهیونیستی تا ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) به نتانیاهو مهلت داده‌اند و «ماغور» خاخام بزرگ آنها از طریق اعضای کنست، پیامی تهدیدآمیز به نتانياهو فرستاده و گفته که بدون تصویب قانون خدمت، کابینه صهیونیستی حق ندارد، وجود داشته باشد.